Alisher navoiy biografiyasi
Низомиддин Мир Алишер появился на свет 9 февраля 1441 года в Герате — столице Хорасана (территория современных Узбекистана и Ирана).
Происхождение Алишера до сих пор вызывает споры у историков: по одной версии, он был потомком уйгурских бахши (сказителей), по другой — принадлежал к монгольскому племени барласов.Отец Алишера занимал привилегированное положение в обществе. При дворе Тимуридов он служил чиновником и слыл очень образованным человеком. Впрочем, все мужчины в роду Алишера были просвещёнными людьми: один дядя был поэтом, другой — каллиграфом и музыкантом, двоюродный брат также был поэтом.
Неудивительно, что Алишер с ранних лет испытывал большой интерес к поэзии, а в возрасте 15 лет уже писал превосходные стихи на двух языках: персидском и своём родном языке — староузбекском.
В 1466–1469 годах Алишер проходил обучение в медресе Мешхеда и Самарканда, где изучал философию, логику, математику и прочие науки. По окончании образования юноша вернулся в Герат, где к тому времени на хорасанский престол взошёл его лучший друг детства — Хусейн Байкара.
Государственная деятельность
Султан Хусейн назначил друга визирем, а в 1472 году даровал ему титул эмира. Правитель Хорасана был просвещённым человеком и стремился поддерживать науку и культуру в своём государстве.
При поддержке султана Алишер на своём посту стремился обогатить культурную жизнь Герата. Его усилиями было организовано сообщество поэтов, историков, музыкантов, художников, каллиграфов. Он организовал строительство множества мечетей, мостов, мавзолеев, водоёмов.
При Алишере произошёл расцвет зодчества хорасанского государства. Стали активно развиваться местные ремесла: ковроделие, ткачество, ювелирное и гончарное искусства. За короткий промежуток времени Герат стал процветающим культурно-ремесленным центром Востока.
В краткой биографии Алишера Навои важно отметить, что он был очень милосердным человеком и регулярно занимался благотворительностью: устраивал беднякам обеды, раздавал одежду.
Творческое наследие
Алишер в равной степени хорошо владел двумя языками. Интересный факт: под псевдонимом Навои («мелодичный») он писал на тюркском языке, а под псевдонимом Фани («бренный») — на персидском.
Алишер Навои был весьма плодотворным автором и за всю жизнь создал 3000 газелей — лирических стихотворений, объединённых в поэтические сборники — диваны. Кроме того, на счету Алишера немало научных и философских трудов, которые в дальнейшем были переведены на многие языки, в том числе и на русский язык.
Самым знаменитым произведением Алишера Навои стала «Хамса» — собрание, состоящее из 5 поэм: «Смятение праведных», «Лейли и Меджнун», «Фархад и Ширин», «Семь планет», «Стена Искандера». Все произведения написаны в разное время и посвящены различным темам, от феодального произвола до переживаний двух влюблённых.
Итогом всей жизни поэта стал диван «Сокровищница мысли», состоящий из 4 циклов. Каждый из них соответствовал определённому периоду жизни: «Чудеса детства», «Редкость юности», «Диковины средних лет» и «Назидания старости». В биографии для детей стоит отметить, что этот литературный труд стал источником большого числа афоризмов, крылатых выражений и цитат.
Личная жизнь
Алишер Навои был глубоко религиозным, набожным человеком. Он принадлежал к суфийскому ордену Накшбандия и добровольно принял аскезу — отказ от семейной жизни. У тюркского поэта никогда не было ни жены, ни детей.
Скончался Алишер Навои 3 января 1501 года в полном одиночестве, ослабев от долгой болезни. Перед смертью он отказался от мирской суеты и жил отшельником.
Тест по биографииДоска почётаЧтобы попасть сюда - пройдите тест.Оценка по биографии4.7Средняя оценка: 4.7Всего получено оценок: 215.А какая ваша оценка за эту биографию?alisher navoiy biografiyasi
Биография
Алишер Навои – великий тюркский поэт, мыслитель, общественный и государственный деятель XVI века. Оставил в истории след как выдающийся литератор, писавший на персидском (фарси) и тюркском языках. Благодаря тюркоязычному творчеству Навои считают родоначальником литературы многих центральноазиатских народов. К примеру, в Узбекистане Навои является основоположником национального литературного языка.
Детство и юность
Низомиддин Мир Алишер родился 9 февраля 1441 года в Герате. В те времена Герат являлся столицей Хорасана (ныне территория современных Узбекистана и Ирана) – провинции в составе Мавераннахра, государства, созданного Амиром Тимуром.
О происхождении Алишера Навои до сих пор ведутся ученые дискуссии. Спорными считаются 2 версии: согласно первой, он - потомок уйгурских бахши (сказителей), по второй, его принадлежность восходит к монгольскому племени барласов, выходцем которого был сам Тимур.
Отсюда и привилегированное положение его отца - Гиясиддина Кичкине, который служил чиновником при дворе Тимуридов, был человеком просвещенным, из образованной династии. Один дядя Алишера был поэтом, второй – музыкантом и каллиграфом.
Будучи сыном придворного, мальчик рос во дворце правителя Хорасана, где подружился с царевичем Хусейном Байкарой - внуком Омар-шейха, второго сына Тимура. Позднее друзья вместе учились в медресе Герата, где оба проявили любовь к гуманитарным наукам, в частности к поэзии и литературе.
Источники пишут, что уже в 15 лет Алишер писал великолепные стихи. Одним из учителей Навои стал прославленный персидский поэт-мистик, суфий Джами. В 1466-1469 годах талантливый юноша учился в медресе Мешхеда и Самарканда – столице Тимуридского государства, познавал философию, логику, математику и другие науки. Затем вернулся в родной Герат по призыву друга детства Хусейна Байкары, который к тому времени занял хорасанский престол.
Государственная деятельность
Султан Хусейн приблизил к себе любимого друга, назначив его визирем и даровав титул эмира в 1472 году. Байкара ценил талант и способности Навои, которого теперь хотел поставить на службу государству. Алишер поддерживал правителя во многих реформах, но наиболее ярко его поддержка проявилась в расцвете культурной жизни Герата. В этом Байкара был солидарен с Навои, он сам писал стихи под псевдонимом Хусайни и поощрял деятельность ученых и творческих людей.
Именно в эпоху Навои в Герате было организовано сообщество поэтов (Навои, Джами), историков (Мирхонд, Хондамир), музыкантов, каллиграфов, художников (Камалиддин Бехзод) и др.
При Навои в Хорасане соорудили свыше 20 мечетей, 10 ханаков (обитель для суфиев), 20 водоемов, 16 мостов, дамбы, мавзолеи. Ведется много реставраций старинных построек. Так, в числе заслуг Навои – восстановление Соборной мечети Герата XIII века. Интенсивное строительство влечет за собой расцвет зодчества, здания украшают вязью лучшие каллиграфы того времени.
Визирь развивает ремесла: ткачества, ковроделие, гончарное и ювелирное искусства. Герат превратился в процветающий культурно-ремесленный центр Востока. Ряд объектов, по сообщениям историков, визирь построил на собственные средства и совершил много благотворительных актов для бедняков: раздавал одежду, устраивал обеды для нуждающихся.
В биографии Навои много противоречий. Так, например, по-разному трактуются те или иные события в его жизни. Так, есть сведения о том, что, не выдержав груз дел государственных, чиновник подает в отставку и посвящает себя исключительно творчеству. Другие источники гласят, что, подав в отставку, Навои все же остается верным подданным султана при дворе и продолжает помогать ему в управлении страной.
Также известен факт назначения Алишера Навои наместником Астрабадской области Хорасана в 1487 году. Однако ряд экспертов трактуют это ссылкой в глухую провинцию на почве охлаждения между правителем и его верным визирем. Другие, напротив, представляют это решение в свете особого доверия султана к другу детства.
Так или иначе, в 1488 году поэт окончательно удаляется от государственных дел и поселяется в Герате, чтобы пестовать литературный талант.
Творчество
Известно творчество поэта на двух языках – тюркском под псевдонимом Навои (что в переводе означает «мелодичный», от слова наво – «музыка») и персидском под именем Фани (что значит «бренный»). За свою жизнь Навои написал свыше 3000 газелей (лирические стихотворения), которые потом были объединены в специальные сборники – диваны.
Самым известным произведением Навои является «Хамса», или «Пятерица» - собрание из 5 поэм, написанное автором как дань уважения творчеству классику персидской поэзии Низами Гянджеви, создавшему свою «Пятерицу» в XII веке.
В «Хамсу» Навои входят поэмы «Смятение праведных», «Лейли и Меджнун», «Фархад и Ширин», «Семь планет», «Стена Искандера», написанные в разное время. Первое произведение цикла поэт написал в 1483 году, его можно назвать социально-философским. Навои описывает события, происходящие в государстве: произвол знати, феодальные войны, угнетение бедных, а также дает этому моральную оценку.
В 1484 году автор пишет романтические поэмы «Лейли и Меджнун» и «Фархад и Ширин», используя мотивы народных сказаний. В этих произведениях поэт воспевает не только чувства влюбленных, но и проблемы религии, социального неравенства, бедноты. Также в этот период написана поэма «Семь планет», в которой в иносказательной форме автор критикует отдельных представителей правящего клана Тимуридов.
И, наконец, пятой поэмой стала «Стена Искандера» о жизни знаменитого полководца и завоевателя Средней Азии Александра Македонского, известного на Востоке как Искандер Зулькарнайн. Конец 80-х – начало 90-х годов отмечены работой над историческими трудами. Навои пишет «Историю правителей Аджама», «Историю иранских царей» и «Историю пророков и мудрецов» о прославленных деятелях Востока. Также поэт создает биографию своего учителя Джами - «Пятерица смятенных» (1492).
Как итог своего жизнеописания Навои составляет диван «Сокровищница мысли», в котором собраны четыре цикла: «Чудеса детства», «Редкость юности», «Диковины средних лет» и «Назидания старости». Это произведение, собравшее свыше 2600 газелей, считается ярким образцом лирики Навои, которое породило множество крылатых выражений, цитат и афоризмов. Высказывания Навои поражают красотой, поэтичностью и образностью.
«Огнем объяты небеса, тот факел - не зарница,
А пламя ясных глаз твоих - с ним солнцу не сравниться.
И как сгорает без следа от молнии солома,
Любовью я испепелен, душа моя дымится».
Не менее емко творчество Навои на фарси. Известны 3 сборника стихов на персидском языке: «Шесть необходимостей», «Четыре сезона года» и «Диван Фани». Последними произведениями Навои стали поэмы «Язык птиц» (1499), философско-аллегорическое произведение, и трактат «Возлюбленный сердец» (1500), воспевающий идеального, с точки зрения поэта, правителя.
Личная жизнь
Алишер Навои принадлежал к суфийскому ордену Накшбандия, был набожным человеком и добровольно принял аскезу – не был женат, не познал радость рождения детей. Как сказал о нем тимуридский поэт и правитель Захиреддин Бабур в эпической поэме «Бабурнаме»:
«Без сына, без дочери, без жены прошел он прекрасно свой путь в мире, одиноко и налегке».
Есть, впрочем, одна легенда о личной жизни поэта, которая гласит, что в юности Алишер Навои и Хусейн Байкара влюбились в одну и ту же девушку – Гули. Благородный Навои не мог сделать больно другу и уговорил красавицу стать женой Хусейна. Считается, что любовь к Гули поэт пронес через всю жизнь.
В своих же поэмах поэт осуждает одиночество и даже написал замечательные строки:
«Кто одиночества избрал себе судьбу -
Не человек: свою он обокрал судьбу.
Он и с людьми – один, все дни его горьки:
Слыхал ли кто хлопки единственной руки».
Алишера Навои современники называли человеком непростого характера, вспыльчивым и даже высокомерным.
«Он был человеком в высокой степени тонкого ума и прекрасного воспитания, – характеризует Алишера Бабур, – и требовал, чтобы все люди вели себя так же, и потому ему трудно было с ними ладить».
Портреты поэта, по признанию историков, передают сущность характера литератора.
Смерть
Алишер Навои умер 3 января 1501 года в Герате, ослабев от долгой болезни. Перед смертью он отдалился от мирской суеты и жил отшельником в келье у мавзолея своего суфийского учителя.
Мужчина ушел, оставив после себя богатое литературное наследие: около 30 произведений - стихов, поэм, трактатов. Его труды переведены на десятки языков мира, а книги и рукописи хранятся в крупнейших библиотеках мира.
Памятники поэту установлены в Ташкенте, Москве, Баку, Шанхае, Вашингтоне и других городах мира. В 1991 году к 550-летию поэта была выпущена рублевая монета с изображением Алишера Навои.
Цитаты
Рука, пласты угля круша, становится черна,
Душа, с народом злым дружа, становится грязна.
Все отдать, себя лишая, - это щедрость свыше мер,
Сделать то же, только молча, - это мужества пример.
Два мира примирить в себе, о друг, нам не дано:
Две лодки схватишь за борта — потонешь все равно.
Слепец, кто вечности искал среди забот мирских,
Глупец, кто верности искал среди сердец людских.
Библиография
- 1483 – «Фархад и Ширин»
- 1483 – «Лейла и Меджнун»
- 1483 – «Семь планет»
- 1485 – «Стена Искандера»
- 1488 – «История правителей Аджама»
- 1498 – «Сокровищница мыслей»
- 1499 – «Язык птиц»
- 1500 – «Возлюбленный сердец»
Buyuk shoir va mutafakkir, davlat arbobi.
XV asr jahon maʼnaviyatining buyuk siymosi Nizomiddin Mir Alisher Navoiy hijriy 844-yil ramazon oyining 17-kuni (milodiy 1441-yil 9-fevral)da Hirotda tugʻilgan. Hirot shahri XV asrning birinchi yarmida Sohibqiron Amir Temur asos solgan ulugʻ saltanatning ikkinchi poytaxti, Temurning kenja oʻgʻli Shohrux Mirzoning qoʻl ostidagi obod manzillardan biri edi.
Bolalik yillari
Alisher tugʻilgan xonadon Temuriylar saroyiga azaldan yaqin va yurtda muayyan nufuzga ega edi. Boʻlgʻusi shoirning otasi Gʻiyosiddin Muhammad oʻgʻlining tarbiyasiga jiddiy eʼtibor qaratdi. Alisherning sheʼriyatdagi ilk ustozlari Mir Sayyid Qobuliy va Muhammad Ali Gʻaribiylar (togʻalari)dir. Navoiy “Majolis un-nafois” asarida Qobuliy haqida: “Yaxshi tabʼi bor erdi, turkchada mayli koʻproq erdi…” — desa, Gʻaribiy haqida: “Xush muxovara (xushsuhbat) va xushxulq va dardmand yigit erdi. Koʻproq sozlarni yaxshi chalar erdi. Uni va usuli xoʻb erdi. Musiqiy ilmidin ham xabardor erdi…” — deydi.
1447-yilda Shohruh vafot etgach, Temuriy shahzodalar oʻrtasida toj-u taxt dardi xuruj qilib, yurtda talotoʻp boshlandi. Gʻiyosiddin Muhammad xonadoni ham koʻplar qatori vatanni tark etdi. Yosh Alisher uchun taqdir sinovlari boshlandi. Shohruxning nabirasi Abulqosim Bobur 1452-yilda Hirot taxtiga oʻtirgach, Alisherning otasini Sabzavorga hokim etib tayinladi. Lekin oradan koʻp oʻtmay, Gʻiyosiddin Kichkina dunyodan koʻz yumdi. Bu paytda Alisher endigina 12 yoshga qadam qoʻygan edi. Abulqosim Bobur Alisher va uning maktabdosh doʻsti Husaynni oʻz tarbiyasiga oldi, 1456-yili esa oʻzi bilan Mashhadga olib ketdi. Keyinchalik Husayn Boyqaro sipohiylik yoʻlini tanladi, Alisher esa zamonaning “malik ul-kalom”i Mavlono Lutfiy tahsini va hayratiga sazovor boʻlgan isteʼdod egasi boʻlib yetishdi. “Faqirning nazmlari Xurosonda shuhrat tutib erdi”, — deb yozadi Navoiy 1455–1458-yillar haqida.
Taqdir Alisher Navoiyni zamonaning ulugʻ va sharafli kishilariga yaqin qildi, ustoz-murabbiylik etuvchi zotlar bilan oshno etdi. 1466–1468-yillari Alisherning umri, asosan, Samarqandda kechdi. Sulton Husayn Boyqaro Hirotni egallaganda, Alisher Navoiy 28 yoshli mukammal bilimlar sohibi, yurtga taniqli shoir va tajribali davlat arbobi darajasiga yetishgan edi.
Hirotga qaytish
Alisher Navoiy 1469-yilda Sulton Husayn iltimosiga koʻra Samarqanddan Hirotga qaytadi va ramazon hayiti munosabati bilan doʻsti sharafiga bitilgan “Hiloliya” qasidasini unga taqdim etadi.
Husayn Boyqaro Alisherni muhrdor qilib tayinlaydi va shu paytdan shoirning el xizmatidagi faol jiddu jahdi boshlanadi. Koʻp oʻtmay, Navoiy muhrdorlikni oʻzining yaqin doʻsti va fikrdoshi, shoir Amir Shayxim Suxayliyga topshiradi. “Bu noziktaʼb va zukko Amir 20 yildan ortiq Boyqarogʻa mulozim boʻldi”. Lekin Boyqaro doʻstining eʼtiroziga ham qaramay, 1472-yilning fevralida uni vazir lavozimiga tayinlaydi va “Amiri Kabir” (“Ulugʻ Amir”) unvonini beradi. Bu lavozimda Navoiy el-ulus manfaati, shahar va mamlakat obodonchiligi, madaniyat ravnaqi, adolat tantanasi uchun foydalanadiki, bularning barchasi alal-oqibat Sulton Husayn davlatining barqarorligi va nufuzini taʼminlaydi.
Hirot bu davrda nihoyatda koʻrkamlashdi, xalq turmushi yaxshilandi, sheʼriyat, nafis sanʼatlar rivoj topdi. Talabalar uchun “Ixlosiya” madrasasi, darveshlar uchun “Xalosiya” xonaqohi, bemorlar uchun “Shifoiya” shifoxonasi, masjidi Jomeʼ yoniga Qorixona (“Dor ul-huffoz”) qurildi. Ulugʻ amirning kutubxonasida 70 dan ortiq xattot va musavvirlar qoʻlyozmalarni oqqa koʻchirish, ularni badiiy bezash bilan band edilar. Hirotda yana “Nizomiya”, Marvda “Xusraviya” va boshqa madrasalar bino etildi.
Navoiy madrasa, shifoxonalar qurdirib qoʻya qolmasdan, ularni kerakli darajada jihozlash, oʻz-oʻzini taʼminlash uchun vaqf yerlar ajratib berish, mudarrislar, tabiblar va boshqa xodimlar bilan taʼminlash, ularga oylik maosh, ozuqa, kiyim-bosh belgilashgacha, talabalar nafaqasi va kitoblarigacha — barcha-barchasini mukammal boshqarib, tashkil etib berar edi hamda oʻzi doimo xabar olib, nazorat qilib turishni ham unutmasdi. Binolar qurilishi tarhi bilan bevosita shugʻullanar, usta va shogirdlar mehnatidan boxabar boʻlib turardi. Shoir oʻz huzuriga tez-tez sheʼr, ilm va sanʼat ahlini chorlab, maʼrifiy suhbatlar uyushtirib turar, yosh isteʼdodlarni tarbiyat qilib, ularga sharoit yaratardi. Xondamir, Behzod, Vosifiy va oʻnlab ushbu tarbiyatga noil boʻlgan isteʼdod egalari shular jumlasidandir.
Shu davr ichida Alisher Navoiy oʻz qoʻli bilan birinchi devoni — “Badoyeʼ ul-bidoya” (“Badiiylik ibtidosi”)ni tuzdi. Bu devonga uning yoshlik va yigitlik paytlarida yozgan 800 dan ortiq sheʼrlari jamlangan boʻlib, shoir ijodiy kamolotining birinchi bosqichini aks ettiradi.
Alisher Navoiyga bagʻishlangan tarixiy va ilmiy asarlarda batafsil tavsif qilinishicha, 1469–1481-yillar Alisher Navoiyning ijtimoiy hayot va obodonchilik borasidagi eng faol xizmat koʻrsatgan yillari boʻlgan. Shoir 1481-yili “Vaqfiya” asarini yozib, unda oʻzining binokorlik va xayriya ishlariga yakun yasab, oʻz-oʻziga hisob bergan.
Navoiy dehqonchilik ishlarini yoʻlga qoʻyib, juda yaxshi natijalarga erishgan. Tarixchilarning yozishicha, Navoiyning bir kunlik daromadi 18 ming shohruxiy dinor miqdorida edi. Ulugʻ Amir bu daromadning koʻp qismini xayrli ishlarga sarf qilgan. Tarixchi Xondamir Navoiy qurgan 52 rabot, 20 hovuz, 16 koʻprik, bir qancha toʻgʻon, ariq, hammom, masjid-madrasalarni eslaydi. Navoiy turli soha olimlariga homiylik qilib, oʻnlab ilmiy risolalar bitilishiga bevosita sababchi boʻlgan.
“Xamsa” asari
1483-yildan Alisher Navoiy oʻzining buyuk “Xamsa” asarini yozishga kirishdi va uni uch yilda tugalladi. Besh dostonni oʻz ichiga olgan bu ulkan badiiy qomus 50 ming misradan ortiq boʻlib, Navoiyning butun sheʼriy merosining deyarli yarmini tashkil qiladi. “Xamsa” — Alisher Navoiy ijodining qalbidir.
Fors tilidagi birinchi “Xamsa” buyuk shoir Nizomiy Ganjaviy (1141–1209) tomonidan yaratildi. Shoir hech bir oʻrinda oʻzining “Xamsa” yozganini qayd etmaydi. Uning vafotidan 100 yil oʻtib, Hindistonda tugʻilib-oʻsgan forsiyzabon turk oʻgʻloni Xusrav Dehlaviy Nizomiy “Xamsa”siga birinchi boʻlib tatabbu yozadi va “xamsachilik” anʼanasini boshlab beradi. Dehlaviyning “Xamsa”si Nizomiyga ajoyib sharh va undagi mazmunlarning yangicha talqini sifatida oʻzining ham, salafining ham shuhratini olamga yoydi. XIV–XV asrlardagi mintaqa maʼnaviyati “Xamsa” anʼanasi taʼsirida rivojlandi. Shoirlarning salohiyati va iqtidori hech boʻlmaganda “Xamsa”ning bir dostoniga munosib javob yoza olish bilan oʻlchanadigan boʻldi. Bu — jahon maʼnaviyati tarixida betakror hodisadir. Turkiy adabiyotda Qutb va Haydar Xorazmiylar boshlab bergan “xamsachilik” anʼanasi oʻz kamolini Alisher Navoiy ijodida topdi.
Islom aqidalariga koʻra, bir kecha-kunduzda oʻqiladigan besh vaqt namoz “al-Xamsatu” deyiladi, dinimizning besh ustuni (rukni): tavhid (imon), namoz, roʻza, zakot, haj ham oʻziga xos “Xamsa” (beshlik)ni tashkil etadi. Demak, Nizomiy dostonlarining “Xamsa” turkumi sifatida talqin etilishi, unga Amir Xusrav va Navoiy javoblari bejiz emas. Alisher Navoiy “Saddi Iskandariy” dostonining muqaddima qismida bu masalaga maxsus toʻxtalib, “Xamsa”ning har bir dostoni yozilishini kunning maʼlum vaqtlarida oʻqiladigan sahar, peshin, asr, shom va xufton namozlari bilan qiyos etadi hamda “Xamsa”ni buyuk togʻ choʻqqisiga koʻtarilish mobaynida besh oʻrinda toʻxtab, nafasni rostlash uchun bino etilgan besh oromgohga oʻxshatadi.
“Xamsa”ni yaratishga 1483-yilda kirishgan Navoiy birinchi doston — “Hayrat ul-abror” (“Yaxshi kishilarning hayratlanishi”)ni oʻsha yilning oʻzida yozib bitirdi. 1484-yilda “Farhod va Shirin”, “Layli va Majnun”, “Sabʼai sayyor” (“Yetti sayyor”) hamda 1485-yilda “Saddi Iskandariy” (“Iskandar devori”) dostonini poyoniga yetkazdi. Shoir oʻz “Xamsa”sidagi dostonlarda oʻsha davr uchun muhim sanalgan muammolarni qoʻydi, mutafakkir sifatida ilgʻor qarashlarni ilgari surdi, oʻzbek (turkiy) tilining qudratini olamga namoyish etdi.
Navoiyning turkiycha “Xamsa” yaratgani XV asrda Xuroson eli uchun favqulodda shodumonlik va saodat sifatida qabul qilindi. Davrning ikki qutbi — maʼnaviyat piri Jomiy va buyuk sulton Husayn Boyqaroning hayrati va yuksak eʼtirofi ushbu haqiqatga dalildir.
Navoiy shu yillar orasida ikkinchi devoni — “Navodir un-nihoya” (“Behad nodirliklar”)ni tuzishga kirishdi. Mutafakkir adib tarixiy haqiqatga ham muayyan izchillikda oʻz munosabatini bildirib oʻtishni lozim topdi va “Zubdat ut-tavorix” (“Tarixlar qaymogʻi”) asarini yozib tugatdi.
Navoiyning Astroboddagi yillari
1487-yili qishda Navoiy Astrobod hokimi etib tayinlandi. Boshqa bek va amirlar uchun sharafli hisoblanishi joiz boʻlgan bu martaba Amir Alisherning nozik tabiati uchun qay bir darajada ozorli boʻldi. Ammo shoh hukmi vojib, Amiri Kabir oʻlkaning hassos bir hududini muhofaza va obod qilish niyatida joʻnab ketdi. Astrobodda Navoiyning qariyb ikki yillik hokimligi bu shahar ahli uchun saodatli, Boyqaro saltanati uchun xayrli boʻldi.
Bu orada birin-ketin Navoiyning eng yaqin ustoz va musohiblari hayotdan koʻz yumdilar. 1488-yili Sayyid Hasan Ardasher, 1492-yili Abdurahmon Jomiy, 1493-yili Pahlavon Muhammad vafot etdi. Shu yillar ichida Navoiy ustozlari xotirasiga “Holoti Sayyid Hasan Ardasher”, “Holoti Pahlavon Muhammad”, “Xamsat ul-mutahayyirin” (“Besh hayrat”) asarlarini yozib tugalladi. Ushbu asarlarda oʻsha davr voqeligiga doir qimmatli maʼlumotlar bilan birga, Navoiy yaratgan yangi badiiy olamning nazariy asoslariga oid bir qator dalil va mulohazalar ham bayon etilgan. Shu yillarda Navoiy davr shuarosi xususida “Majolis un-nafois” va islom maʼnaviyatining buyuk siymolari, xususan, turk, fors, hind mashoyixlari tarixiga oid “Nasoyim ul-muhabbat” (“Muhabbat shabadasi”) risolalarini yozadi. Bu asarlar nihoyatda muhim manba boʻlib, oʻsha davr maʼnaviyatining yetuk siymolaridan mingga yaqin kishi haqida qimmatli maʼlumotlarni oʻzida jamlagan. Bundan tashqari, nafaqat tasavvuf irfoni va adabiyoti, balki Islom davri maʼnaviyatining boshqa muhim jihatlari haqida ham koʻplab nazariy mulohazalar ushbu asarlar qatidan joy olgan boʻlib, ularni mufassal tadqiq etish milliy maʼnaviyatimizni xolis anglab yetishda bugungi avlodlar uchun benazir manba va asos sifatida xizmat qiladi.
1492-yilda aruz ilmiga bagʻishlangan “Mezon ul-avzon” (Vaznlar oʻlchovi”) risolasi yozildi va shoir oʻz lirik ijodini qayta taqsimlab, yangi devonlar majmui — “Xazoyin ul-maoniy” (“Maʼnolar xazinasi”)ni yaratish ishiga astoydil kirishdi. “Chor devon” nomi bilan shuhrat qozongan bu buyuk majmua 45 ming misraga yaqin turli janrlardagi kichik va oʻrta hajmli sheʼrlarni oʻzida jamlagan boʻlib, “Gʻaroyib us-sigʻar” (“Bolalik ajoyibotlari”), “Navodir ush-shabob” (“Yigitlik davri nodirliklari”), “Badoyeʼ ul-vasat” (“Oʻrta yosh kashfiyotlari”), “Favoyid ul-kibar” (“Keksalikdagi foydali mulohazalar”) deb ataladi. Bu toʻrt jildda 16 janrga oid 3000 dan ortiq sheʼr boʻlib, ularda 2600 gʻazal, 210 qitʼa, 133 ruboiy, 86 fard, 52 muammo va boshqalar mavjud. “Xazoyin ul-maoniy” tarkibiga oldingi ikki alohida devondagi sheʼrlarning deyarli barchasi kirgan, keyinchalik 1400 ga yaqin yangi asarlar ham qoʻshilgan.
Turkiy tildagi asarlaridan tashqari Navoiy fors tilida ham 12 ming misradan ziyod sheʼr, muammo janri haqida “Mufradot” risolasini, “Sittayi zaruriya”, “Fusuli arbaa” turkum qissalarini yozdi, “Foniy” taxallusi bilan alohida devon tuzdi. Ushbu asarlar Xoqoniy, Amir Xusrav, Saʼdiy, Hofiz, Kamol Xoʻjandiy, Jomiy kabi fors adabiyotining mumtoz namoyandalari bilan ijodiy bahsda tugʻilgan boʻlib, ham badiiy ifoda, ham mazmuniy teranlikda salaflar bilan teng qudrat namoyish etadi.
Navoiy 1498-yilda “Lison ut-tayr”, 1499-yilda “Muhokamat ul-lugʻatayn”, 1500-yili “Mahbub ul-qulub” asarlarini yozdi. Bu uch asar buyuk shoir va mutafakkir ijodining avj nuqtalari edi. Adib “Muhokamat ul-lugʻatayn”da oʻzining butun ijodiy yoʻlini sarhisob qilib, turkiy sheʼriyatning qudratini taʼkidlagan. Unda, jumladan, quyidagi maʼlumot bor: “Chun “Lison ut-tayr” ilhomi bila tarannum tuzupmen, qush tili ishorati bila haqiqat asrorini majoz suratida koʻrguzupmen”. Alisher Navoiy goʻdaklik chogʻlaridan tasavvuf sheʼriyatining ustodi Farididdin Attor yaratgan “Mantiq ut-tayr” asariga mehr qoʻygani bizga maʼlum. Umrining oxirida ushbu asarga tatabbu — javob yozar ekan, oʻzining shungacha yozgan barcha asarlariga falsafiy yakun yasaydi. Attor asari Borliqning yagona mohiyati haqida, Haq asrori va inson uchun uni anglab yetish imkon darajasi haqida edi. “Lison ut-tayr” mazmuni “Mantiq ut-tayr”ga zid yoki undagi fikrlarning takrori ham emas, balki yangi tarixiy-maʼnaviy bosqichdagi sharhi, talqinidir.
Attorning qushlar tilidan yozilgan dostonida irfoniy ehtiros benihoya joʻshqindir. Navoiy esa vazmin voqeaband tasvirga urgʻu beradi, qushlar sarguzashtida va ichki hikoyalarda hayotiylikni kuchaytiradi. Bu bejiz emas. Oxirgi xulosada Navoiy salafiga qaraganda olgʻa ketadi, masala mohiyatini teranroq his qiladi va badiiy tasvirni ham shunga munosib yaratadi.
Nihoyat, Navoiy soʻnggi asari — “Mahbub ul-qulub” (“Koʻngillarning sevgani”) risolasida barcha savollarga yana oʻzi javob bergan. Bu asar tom maʼnoda ijtimoiy-falsafiy va axloqiy gʻoyalarga toʻla boʻlib, XV asrda mavjud boʻlgan barcha ijtimoiy toifalar mohiyati mufassal ochib berilgan, ijtimoiy va axloqiy hodisalarning oʻzaro bogʻliqligi, yaxlitligi ishonarli taʼkidlangan. Bu asar turli aforizm, maqol va matnlarga boy boʻlib, xalq orasida juda keng tarqalgan.
Alisher Navoiy oʻzi va salaflari: Nizomiy, Dehlaviy, Hofiz, Iroqiy va boshqalar yaratgan mustaqil badiiy tafakkur tarzini “majoz tariqi” deb nomlab, unda Haq asrori “majoz suvratinda” aks etishini taʼkidlagan. Borliqni oʻziga xos idrok etish tarzi Naqshbandiyaning “Dil ba yoru dast ba kor” qoidasiga muvofiq boʻlib, unda ibrat, ilm, irfon va amal bir nuqtada birlashar va yangi dunyoga koʻz ochardi. Tavhid taʼlimoti va eʼtiqodini idrok etishning eng yuqori bosqichi boʻlgan bu dunyoqarash tizimi “Xamsa” va “Lison ut-tayr” asarlarida, shoir lirikasida badiiy inʼikosini topgan.
Hayotining soʻnggi yillari
1500-yillarga kelib, turmush sharoiti qiyinlashib, sogʻligi zaiflashib qolganiga qaramay, shoir ijoddan toʻxtamadi. 1501-yilning boshida Navoiy kasallikdan vafot etdi. Butun Hirot xalqi oʻzining buyuk shoiri bilan xayrlashishga chiqdi va 7 kun motam tutdi.
Navoiy oʻz ijodi bilan oʻzbek adabiyotining soʻnggi rivojini belgilabgina qolmay, Movarounnahr va Xurosonning butun maʼnaviy madaniyati taraqqiyotiga juda katta taʼsir koʻrsatdi. Uning asarlari, sheʼriyati qayta-qayta koʻchirilib, xalq orasida keng tarqalib, shoirlar uchun maktab vazifasini oʻtadi, madrasalarda keng oʻrganildi.
Alisher Navoiy ijodi, uning ilmiy tahlili boʻyicha soʻnggi yillarda qator taniqli tadqiqotchilar ish olib bordilar va bugungi kunda ham Navoiyning merosi koʻpgina olimlarimizni ilhomlantirib keladi. Hozir maktablar, xiyobonlar, koʻchalar buyuk shoirimiz nomi bilan yuritiladi. Uning nomida Oʻzbekiston Davlat mukofoti ham taʼsis etilgan.
Matnda xato topgan boʻlsangiz, blog@bilimonlayn.uz email manzili yoki Telegram profilimizga xabar bering.
Maqola Khan Academy Oʻzbek jamoasi tomonidan tayyorlandi. Ushbu maqolani doʻstlaringiz bilan ulashing va bizni onlayn kuzating:
Telegram | Instagram | Facebook | Youtube | Medium | Vebsayt